The Wiles of the Lord: Divine Deception, Subtlety, and Mercy in I Reg 22
Abstract: To the undiscerning eye, I Reg 22 depicts a malevolent deity who lures Israel’s king to his death. A more careful reading, however, shows that even though Yahweh employs deceit in this passage, he never intends Ahab to remain deceived. Rather, Yahweh discloses the truth to Ahab in stages:...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2014
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In: |
Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Year: 2014, Volume: 126, Issue: 1, Pages: 45-58 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Idea of God
/ Bible. Könige 1. 22,1-38
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IxTheo Classification: | HB Old Testament |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) |
Parallel Edition: | Electronic
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Summary: | Abstract: To the undiscerning eye, I Reg 22 depicts a malevolent deity who lures Israel’s king to his death. A more careful reading, however, shows that even though Yahweh employs deceit in this passage, he never intends Ahab to remain deceived. Rather, Yahweh discloses the truth to Ahab in stages: ambiguity, subtle insinuations, and finally straightforward prophecy – all of which are designed to elicit repentance. Ahab’s failure to repent is less a sign of divine punishment than it is of royal intransigence. The story’s narrative structure and its intertextual connections to I Reg 20 and Dtn 17 support these portraits of God and king. Résumé: A première vue, I Rois 22 décrit une divinité malveillante qui veut attirer le roi d’Israël vers sa mort. Une analyse plus précise montre cependant que Yhwh, même s’il se sert de la tromperie, n’a jamais l’intention d’induire Achab en erreur. Il lui révèle au contraire la vérité par étapes: ambiguïté, indications subtiles, et enfim prophétie univoque – toutes destinées à provoquer sa repentance. L’incapacité d’Achab à la repentance est moins le signe de la punition divine que celui de l’intransigeance royale. La structure narrative du récit, de même que ses connexions intertextuelles avec I Rois 20 et Deut. 17, corroborent ces représentations du Dieu et du roi. Zusammenfassung: Oberflächlich betrachtet, beschreibt I Reg 22 eine übelwollende Gottheit, die Israels König in eine tödliche Falle locken will. Eine sorgfältigere Analyse jedoch zeigt, dass Jhwh, auch wenn er sich in dieser Perikope der Täuschung bedient, zu keiner Zeit vorhat, Ahab im Irrtum zu belassen. Vielmehr eröffnet er ihm die Wahrheit schrittweise: Zweideutigkeit, subtile Andeutungen und schließlich zielgerichtete Prophetie − all das ist darauf gerichtet, ihn zur Umkehr zu bewegen. Ahabs Unfähigkeit zur Umkehr ist weniger ein Zeichen göttlicher Strafe als vielmehr von königlicher Sturheit. Sowohl die narrative Struktur der Erzählung als auch ihre intertextuellen Beziehungen zu I Reg 20 und Dtn 17unterstützen eine solche Charakterisierung von Gott und König. |
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ISSN: | 1613-0103 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zaw-2014-0004 |