Ἰουδαϊσμός – ἰουδαΐζειν – ἰουδαϊκῶς Sprachliche und semantische Überlegungen im Blick auf Gal 1,13 f. und 2,14

Since late antiquity there has been diversity in the particulars of the interpretation of the Greek term Ἰουδαϊσμός in Galatians 1,13–14, but the prevailing notion in most cases is that Ἰουδαϊσμός signifies “Judaism”, the religion of the Jewish people. On the contrary, in a provocative article Steve...

Description complète

Enregistré dans:  
Détails bibliographiques
Autres titres:Iudai͏smos - iudai͏zein - ioudai͏kōs Sprachliche und semantische Überlegungen im Blick auf Gal 1,13 f. und 2,14
Auteur principal: Sänger, Dieter 1949- (Auteur)
Type de support: Électronique Article
Langue:Allemand
Vérifier la disponibilité: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
En cours de chargement...
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Publié: 2017
Dans: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Année: 2017, Volume: 108, Numéro: 1, Pages: 150-185
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés:B Bibel. Galaterbrief 1,13-14 / Bibel. Galaterbrief 2,14 / Judaïsme / Christianisme / Identité
Classifications IxTheo:AD Sociologie des religions
CC Christianisme et religions non-chrétiennes; relations interreligieuses
HC Nouveau Testament
HD Judaïsme ancien
Sujets non-standardisés:B Judaïsmos / Judaean Galatians 2 / 4 Maccabees inscriptions Christian identity
Accès en ligne: Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Résumé:Since late antiquity there has been diversity in the particulars of the interpretation of the Greek term Ἰουδαϊσμός in Galatians 1,13–14, but the prevailing notion in most cases is that Ἰουδαϊσμός signifies “Judaism”, the religion of the Jewish people. On the contrary, in a provocative article Steve Mason proposed a radical revision of this reading of Ἰουδαϊσμός and its cognates (cf. Gal 2,13–15; 3,28). According to him (and other scholars) there was no category of “Judaism” in the Graeco-Roman World, no “religion” too, and that the Ἰουδαῖοι were understood as an ethnic group comparable to other ethnic groups. Consequently Mason claims that the substantive adjective Ἰουδαῖος has always the ethnic-regional sense “Judean”, never the religious sense “Jew”. To my opinion this view is partly right and partly wrong. Starting from the grammatical and semantic data provided by 2 and 4 Maccabees and attested in the epigraphic record this essay aims at two points: It is argued, first, that due to the fact that Ἰουδαϊσμός and its cognates obviously denote also a religious dimension it seems very unlikely to hold the view of a purely ethnic centered conception of Jewish identity. Further, that the Galatian controversy and the incident at Antioch, described in Gal 2,11–14, reflect a quarrel within the early church about the crucial question concerning the constitutive requirements in regard to the construction, formation, and performance of Christian identity.
Die Bedeutung des von Paulus in Gal 1,13f verwendeten Terminus Ἰουδαϊσμός ist in der neutestamentlichen und judaistischen Forschung umstritten. Gewöhnlich wird er mit „Judentum/Judaism“ wiedergegeben, und zwar im Sinne der Religion des jüdischen Volkes. Steve Mason, dem andere sekundieren, erblickt darin eine von außen herangetragene ahistorische Sicht auf den Beschreibungsgegenstand. Mit Verweis auf den zeitgenössischen Sprachgebrauch plädiert er für ein ethnisches Verständnis, da eine religiöse Kategorie „Judentum/Judaism“ der griechisch-römischen Welt fremd sei. Entsprechend bezeichne Ἰουδαῖος (plur. oder sing.) den/die Angehörigen des jüdischen ἔθνος. Folglich übersetzt Mason durchweg mit „Judaean/Judäer“. Bei einer kritischen Prüfung der vorgebrachten Argumente zeigt sich: Die vom Verbalstamm ἰουδ- abgeleiteten Lexeme in den vorhandenen jüdischen Zeugnissen (2/4 Makk, Flavius Josephus, Inschriften) sind vielfach auch religiös konnotiert, so dass eine rein ethnozentrisch konzipierte jüdische Identitätskonstruktion dem Quellenbefund nicht gerecht wird. Die galatische Krise und der antiochenische Konflikt (2,11–14) reflektieren ihrerseits einen Dissens, der im frühen Christentum über die gegenläufig beantwortete Frage nach den Konstitutionsbedingungen christlicher Identität aufgebrochen ist.
Description matérielle:Online-Ressource
ISSN:1613-009X
Contient:Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/znw-2017-0005