Sacro-Soundscapes: Interpreting Contemporary Ritual Performances of Sacred Music through the Case of The Passion in the Netherlands

The Passion is a musical practice staged in the Dutch public sphere and an example of how large, Christian musical forms in late-modern network societies moved from the church to the broader culture. Neither the classical discipline of hymnology nor the emerging discipline of Christian congregationa...

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Bibliographic Details
Authors: Klomp, Mirella 1979- (Author) ; Barnard, Marcel 1957- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2017
In: International journal of practical theology
Year: 2017, Volume: 21, Issue: 2, Pages: 240-258
Standardized Subjects / Keyword chains:B Netherlands / Passion / Musical / Ritual / Publicity
IxTheo Classification:CD Christianity and Culture
HC New Testament
KBD Benelux countries
RD Hymnology
Further subjects:B theorizing liquefied Christian music practices ritual in the public sphere performances of The Passion
B Theoretisierung fließender christlicher Musikpraxis Ritual im öffentlichen Raum Aufführungen The Passion
Online Access: Volltext (Verlag)
Description
Summary:The Passion is a musical practice staged in the Dutch public sphere and an example of how large, Christian musical forms in late-modern network societies moved from the church to the broader culture. Neither the classical discipline of hymnology nor the emerging discipline of Christian congregational music studies have developed theoretical concepts that serve to understand musical practices outside the ecclesial domain. The authors distinguish the emerging field of fluid ritual musical practices and reinvent the concept of sacro-soundscapes as a notion that contributes to the interpretation of these practices. They claim that, consequentially, the aforementioned disciplines are included in this field and therefore change, as well.
The Passion ist ein musikalisches Event, das in der niederländischen Öffentlichkeit seit Jahren große Resonanz erfährt. Es ist ein Beispiel dafür, wie christliche Musikformen auch in spätmodernen Netzwerkgesellschaften ihren Weg von den Kirchen in die Mitte der Gesellschaft finden. Weder die klassische akademische Disziplin der Hymnologie, noch das gegenwärtig entstehende interdisziplinäre Fach Christian Congregational Music Studies haben bisher theoretische Konzepte entwickelt, die dazu dienen, musikalische Praxis außerhalb des kirchlichen Raumes zu verstehen. Die Autoren beschreiben das entstehende Forschungsfeld als „fließende rituell-musikalische Praktiken“ und prägen dafür den Begriff der „sakralen Klanglandschaften“ (sacro-soundscapes), um zur Erklärung von Phänomenen wie The Passion beizutragen. Dabei argumentieren sie, dass die oben genannten Disziplinen Teil dieses neu entstehenden Forschungsfeldes sind und darum folgerichtig dem Wandel unterzogen sind.
ISSN:1612-9768
Contains:In: International journal of practical theology
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/ijpt-2016-0030