Sacro-Soundscapes: Interpreting Contemporary Ritual Performances of Sacred Music through the Case of The Passion in the Netherlands
The Passion is a musical practice staged in the Dutch public sphere and an example of how large, Christian musical forms in late-modern network societies moved from the church to the broader culture. Neither the classical discipline of hymnology nor the emerging discipline of Christian congregationa...
Authors: | ; |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2017
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In: |
International journal of practical theology
Year: 2017, Volume: 21, Issue: 2, Pages: 240-258 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Netherlands
/ Passion
/ Musical
/ Ritual
/ Publicity
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IxTheo Classification: | CD Christianity and Culture HC New Testament KBD Benelux countries RD Hymnology |
Further subjects: | B
theorizing liquefied Christian music practices
ritual in the public sphere
performances of The Passion
B Theoretisierung fließender christlicher Musikpraxis Ritual im öffentlichen Raum Aufführungen The Passion |
Online Access: |
Volltext (Verlag) |
Summary: | The Passion is a musical practice staged in the Dutch public sphere and an example of how large, Christian musical forms in late-modern network societies moved from the church to the broader culture. Neither the classical discipline of hymnology nor the emerging discipline of Christian congregational music studies have developed theoretical concepts that serve to understand musical practices outside the ecclesial domain. The authors distinguish the emerging field of fluid ritual musical practices and reinvent the concept of sacro-soundscapes as a notion that contributes to the interpretation of these practices. They claim that, consequentially, the aforementioned disciplines are included in this field and therefore change, as well. The Passion ist ein musikalisches Event, das in der niederländischen Öffentlichkeit seit Jahren große Resonanz erfährt. Es ist ein Beispiel dafür, wie christliche Musikformen auch in spätmodernen Netzwerkgesellschaften ihren Weg von den Kirchen in die Mitte der Gesellschaft finden. Weder die klassische akademische Disziplin der Hymnologie, noch das gegenwärtig entstehende interdisziplinäre Fach Christian Congregational Music Studies haben bisher theoretische Konzepte entwickelt, die dazu dienen, musikalische Praxis außerhalb des kirchlichen Raumes zu verstehen. Die Autoren beschreiben das entstehende Forschungsfeld als „fließende rituell-musikalische Praktiken“ und prägen dafür den Begriff der „sakralen Klanglandschaften“ (sacro-soundscapes), um zur Erklärung von Phänomenen wie The Passion beizutragen. Dabei argumentieren sie, dass die oben genannten Disziplinen Teil dieses neu entstehenden Forschungsfeldes sind und darum folgerichtig dem Wandel unterzogen sind. |
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ISSN: | 1612-9768 |
Contains: | In: International journal of practical theology
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/ijpt-2016-0030 |