Jesus der Täufer und die Reinwaschung der Jünger
The dispute about purification' between the disciples of John the Baptist and a Jew (John 3.25) has to do with the priority of ethical purity as effected through baptism over the ritual washing prescribed by the Torah, e.g. before entering the Jerusalem temple. This issue is referred to in Joh...
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Tipo de documento: | Electrónico Artículo |
Lenguaje: | Alemán |
Verificar disponibilidad: | HBZ Gateway |
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Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Publicado: |
[2018]
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En: |
New Testament studies
Año: 2018, Volumen: 64, Número: 4, Páginas: 455-472 |
(Cadenas de) Palabra clave estándar: | B
Bibel. Johannesevangelium
/ Limpieza
/ Ablución
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Clasificaciones IxTheo: | HC Nuevo Testamento |
Otras palabras clave: | B
Baptism
B Purification B Gospel of John B John the Baptist B footwashing |
Acceso en línea: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Sumario: | The dispute about purification' between the disciples of John the Baptist and a Jew (John 3.25) has to do with the priority of ethical purity as effected through baptism over the ritual washing prescribed by the Torah, e.g. before entering the Jerusalem temple. This issue is referred to in John 13.10 and 15.3, and also in P.Oxy. 840. It is presupposed here that the circle of Jesus' disciples received John's baptism of repentance either from John the Baptist or from Jesus (John 3.22, 26; 4.1). The Gospel of John thus engages with an ongoing debate within Jewish Christianity about the obligatory nature of ritual washing. Der in Joh 3.25 erwähnte Streit der Jünger von Johannes dem Täufer mit einem Juden über Reinigung bezieht sich auf eine Vorrangstellung der durch die Taufe gewirkten, ethischen Reinheit vor allen von der Tora gebotenen kultischen Reinheitsbädern z.B. vor Betreten des Jerusalemer Tempels. Darauf wird auch in Joh 13.10 und 15.3 bzw. in P.Oxy. 840 angespielt. Vorausgesetzt ist dabei, dass der Kreis von Jesu Jüngern mit der Bußtaufe des Johannes von Johannes dem Täufer oder von Jesus getauft war (Joh 3.22, 26 bzw. 4.1). Das Johannesevangelium nimmt damit im Rahmen einer im Judenchristentum andauernden Debatte um die Verbindlichkeit von Reinigungsbädern Stellung. |
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ISSN: | 1469-8145 |
Obras secundarias: | Enthalten in: New Testament studies
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1017/S0028688518000152 |