"... denn er hat die Niedrigkeit seiner Magd angesehen" (Lk 1,48): Gedanken zum Hintergrund des Begriffsfeldes tapeinōsis in ausgewählten prophetischen Texten der Septuaginta
The semantic field tapeino,j serves as an example to show that the Magnificat does not only refer to Psalms but also to the tradition of the writing prophets. The verb tapeino,w is employed theologically in the Septuagint version in announcements of divine judgement, especially in Isaiah: God abases...
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Format: | Print Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Herder
2012
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In: |
Biblische Notizen
Year: 2012, Volume: 155, Pages: 5-22 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Greek language
/ Word family
/ tapeinos
B Luke / Intertextuality / Prophecy / Old Testament |
IxTheo Classification: | HB Old Testament HC New Testament |
Further subjects: | B
Bible. Lukasevangelium 1,48
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Summary: | The semantic field tapeino,j serves as an example to show that the Magnificat does not only refer to Psalms but also to the tradition of the writing prophets. The verb tapeino,w is employed theologically in the Septuagint version in announcements of divine judgement, especially in Isaiah: God abases the exalted / arrogant, whose exalted position is more emphasized in LXX than in MT. Announcements of salvation do not say that God “exalts” the low / meek, but that he redeems them which is expressed in differing ways. The motifs of abasing and exalting are only exceptionally combined in parallelism. These findings help to interpret Luke 1:48a,51,52. Dass das Magnificat neben den Psalmen auch einen schriftprophetischen Hintergrund hat, wird am Beispiel des Begriffsfeldes tapeino,j beleuchtet. Das Verb tapeino,w tritt im theologischen Gebrauch in der Septuaginta in Gerichtsansagen, vor allem des Jesajabuches, auf: Gott erniedrigt Hochgestellte / Hochmütige, deren erhöhte Position LXX gegenüber MT verstärkt zum Ausdruck bringt. In den Heilsansagen „erhöht“ Gott Erniedrigte / Demütige nicht, sondern rettet sie, was unterschiedlich beschrieben wird. Als Gegensatzpaar kommen Erniedrigungs- und Erhöhungsmotiv nur ausnahmsweise im Parallelismus vor. Vor diesem Hintergrund werden die Formulierungen Lk 1,48a.51.52 ausgelegt. |
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ISSN: | 0178-2967 |
Contains: | In: Biblische Notizen
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