Philon und die Philologen
Alexandria is supposed to be the city of education and scientific development. This paper first tries to decide Alexandrias intellectual milieu in the first century CE by means of a prosopographical investigation resulting in uncovering among the intellectuals the importance played by philologists (...
Auteur principal: | |
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Type de support: | Imprimé Article |
Langue: | Allemand |
Vérifier la disponibilité: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Publié: |
2011
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Dans: |
Biblische Notizen
Année: 2011, Volume: 148, Pages: 67-83 |
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés: | B
Philo, Alexandrinus 25 avant J.-C.-40
/ Alexandria
/ Philologie
/ Juifs hellénisés
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Classifications IxTheo: | BC Religions du Proche-Orient ancien HD Judaïsme ancien HH Archéologie |
Sujets non-standardisés: | B
Philologie
B Philo Alexandrinus (25 avant J.-C.-40) B Grec B Juifs hellénisés B Alexandria |
Résumé: | Alexandria is supposed to be the city of education and scientific development. This paper first tries to decide Alexandrias intellectual milieu in the first century CE by means of a prosopographical investigation resulting in uncovering among the intellectuals the importance played by philologists (grammatikoi). Having described the subject and its topics, I will present Philo’s mostly neutral treatment of it. Last I will show how he adapts philological methods and patterns in his exegetical work. Philo uses them without hesitation if they fit his exegetical purposes. An exceptional passage in De sacrificiis shows structural resemblance with Julius Pollux´ onomasticon. Alexandria gilt als Stadt der Bildung und der Wissenschaft. Der Aufsatz versucht im ersten Teil, das intellektuelle Milieu Alexandrias im 1. Jh. mit Hilfe einer prosopographischen Untersuchung zu bestimmen und kommt zum Ergebnis, dass Philologen unter den Gebildeten eine wichtige Rolle spielen. Nach einer Beschreibung des Faches Philologie widmet sich ein Kapitel Philons meist wertneutraler Rezeption der Philologie. Das letzte Kapitel bilden einige Beispiele, wie Philon Methoden der Philologie für die Thoraexegese nutzbar macht. Eine auffällige Stelle in De sacrificiis lässt sich durch einen Vergleich mit dem Onomastikon des Iulius Pollux erhellen. |
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ISSN: | 0178-2967 |
Contient: | In: Biblische Notizen
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