Gegenwart des Abwesenden. Eidetische Christologie in Lk 1.39–45

The Graeco–Roman bios depicts its characters through elements of narrative construction. In order to show that it is worth noting those elements within the Gospel of Luke we use an episode in the infancy narrative (Lk 1.39–45) in which the main character at first sight seems to be absent. The semant...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Nassauer, Gudrun 1981- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Cambridge Univ. Press 2012
In: New Testament studies
Year: 2012, Volume: 58, Issue: 1, Pages: 69-87
Further subjects:B Narrative Christology
B Luke 1–2
B absentee Christology
B infancy narrative
B Gospel of Luke
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Parallel Edition:Electronic
Description
Summary:The Graeco–Roman bios depicts its characters through elements of narrative construction. In order to show that it is worth noting those elements within the Gospel of Luke we use an episode in the infancy narrative (Lk 1.39–45) in which the main character at first sight seems to be absent. The semantic and narratological analysis of the figurative elements opens access to the normative ‘presence’ of Jesus, thereby furnishing fresh insights into the narrative mode of Lukan christology., German abstract: Der griechisch–römische Bios nutzt für seine Charakterzeichnung Elemente narrativer Konstruktion. Dass die Betrachtung dieser Elemente innerhalb des Lukasevangeliums einen Erkenntnisgewinn verspricht, soll anhand einer Szene aus der lk Vorgeschichte (Lk 1.39–45) gezeigt werden, in der die Hauptperson, Jesus, auf den ersten Blick abwesend scheint. Die semantische und narratologische Untersuchung der figurativen Elemente eröffnet einen Zugang zur normativen ‘Anwesenheit’ Jesu und so zur narrativen lukanischen Christologie.
ISSN:1469-8145
Contains:Enthalten in: New Testament studies
Persistent identifiers:DOI: 10.1017/S0028688511000294