Mother’s curse at the court of King Saul in 1 Sam 20:30 = Fluch der Mutter am Hofe von König Saul in 1 Sam 20,30
Jerome polarises or polemicises in verse 1 Sam 20:30 in two directions. He has King Saul superficially describe the relationship between his son Jonathan and the shepherd’s son David as love using the verbdiligo. A choice of words that is not compelling from the Hebrew or Greek original. At the same...
Subtitles: | Fluch der Mutter am Hofe von König Saul in 1 Sam 20,30 |
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Main Author: | |
Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
[publisher not identified]
2023
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In: |
Vulgata in dialogue
Year: 2023, Pages: 149-155 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Hieronymus, Sophronius Eusebius 345-420
/ Saul Israel, King
/ Relationship
/ Bible. Samuel 1. 1,20
/ Bible (Vulgata)
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IxTheo Classification: | HB Old Testament HD Early Judaism KAB Church history 30-500; early Christianity |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
Summary: | Jerome polarises or polemicises in verse 1 Sam 20:30 in two directions. He has King Saul superficially describe the relationship between his son Jonathan and the shepherd’s son David as love using the verbdiligo. A choice of words that is not compelling from the Hebrew or Greek original. At the same time, however, the mother is cursed in strong, unique formulations. Thus,set in an inner tension, this verse raises the question: what impression of Jerome’s image of man does his formulation leave here? The father curses the mother for the son’s behaviour. This astonishing conclusion allows us to draw further conclusions about the Hebrew and Greek texts and thus to interpret these verses as well. An exegetical track is thus laid via the clarification of semantic image fields. The relationship between the two men is inter-preted as love and the mother is cursed for it, and both situations remain in unresolved tension. Hieronymus polarisiert oder polemiziert in Vers 1 Sam 20:30 in zwei Richtungen. Er lässt König Saul die Beziehung zwischen seinem Sohn Jonathan und dem Sohn des Hirten David oberflächlich als Liebe beschreiben, indem er das Wort diligere verwendet. Eine Wortwahl, die vom hebräischen oder griechischen Original nicht überzeugend ist. Gleichzeitig wird die Mutter jedoch in starken, einzigartigen Formulierungen verflucht. In einer inneren Spannung wirft dieser Vers also die Frage auf: Welchen Eindruck von Hieronymus' Menschenbild hinterlässt seine Formulierung hier? Der Vater verflucht die Mutter für das Verhalten des Sohnes. Diese erstaunliche Schlussfolgerung erlaubt uns, weitere Rückschlüsse auf den hebräischen und griechischen Text zu ziehen und somit auch diese Verse zu interpretieren. Über die Klärung semantischer Bildfelder wird somit eine exegetische Spur gelegt. Die Beziehung zwischen den beiden Männern wird als Liebe interpretiert und die Mutter dafür verflucht, und beide Situationen bleiben in ungelöster Spannung. |
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ISSN: | 2504-5156 |
Contains: | Enthalten in: Vulgata in dialogue
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Persistent identifiers: | DOI: 10.25788/vidbor.v0i0.1041 |