Katholische Ekklesiologie und das Menschheitsgeschick: das Abel-Motiv und dessen vermeintliche Gefahr für die kirchliche Lehre
Bellarmine's doctrine of the tria vincula has often been the starting point for a reductionist view of the Catholic Church, with an overemphasis on her institutional visibility. Yet, Bellarmine himself resorts to the motif of ecclesia ab Abel to indicate indistinct layers of belonging. Augustin...
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Format: | Print Article |
Language: | German |
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Published: |
EOS-Verlag Erzabtei St. Ottilien
2024
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In: |
Münchener theologische Zeitschrift
Year: 2024, Volume: 75, Issue: 2, Pages: 240-257 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Abel, Biblical person
/ Augustinus, Aurelius, Saint 354-430
/ Bellarmin, Robert 1542-1621
/ Vatican Council 2. (1962-1965 : Vatikanstadt)
/ Catholic Church
/ Ecclesiology
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IxTheo Classification: | HB Old Testament KAB Church history 30-500; early Christianity KAH Church history 1648-1913; modern history KAJ Church history 1914-; recent history KDB Roman Catholic Church NBN Ecclesiology |
Summary: | Bellarmine's doctrine of the tria vincula has often been the starting point for a reductionist view of the Catholic Church, with an overemphasis on her institutional visibility. Yet, Bellarmine himself resorts to the motif of ecclesia ab Abel to indicate indistinct layers of belonging. Augustine was the first theologian to apply the Abel motif to Catholic ecclesiology, as he struggled for a conceptual breadth for the Catholic Church. Instead of falling back on the Abel motif with a definitive meaning, Augustine uses the Abel motif in a topical manner to develop each argument with his respective discussion partner. In this way, Augustine could lay the ecclesiological foundation for the subsequent reception of the Abel motif in notional plurality, from the High Scholasticism to the Early Modern period. At the beginning of the 20th century, the motif resurfaced and found its way via Yves Congar into the text Lumen gentium of Vatican II. Die tria-vincula-Lehre Bellarmins war oftmals der Ausgangspunkt für eine reduktionistische Sicht auf die katholische Kirche mit Überbetonung ihrer institutionellen Sichtbarkeit. Bellarmin selbst greift auf das Motiv der ecclesia ab Abel zurück, um Graubereiche der Zugehörigkeit anzuzeigen. Die Grundlagen für die Anwendung des Abel-Motivs wurden von Augustinus geschaffen, als er in der Konfrontation mit heterodoxen Gruppen um eine angemessene Ekklesiologie rang. Statt das Abel-Motiv auf eine definitive Bedeutung festzulegen, benutzt Augustinus dasselbe in topischer Weise, um im Hinblick auf den jeweiligen Diskussionspartner die eigene Argumentation zu entwickeln. Dadurch legt Augustinus die entscheidende Grundlage für die nachfolgende Rezeption des Abel-Motivs in jener konzeptionellen Pluralität, die über das Mittelalter in die Frühe Neuzeit reicht. Zu Beginn des 20. Jahrhunderts erfährt das Motiv eine Wiederentdeckung und findet seinen Weg über Yves Congar in den Text Lumen gentium des Zweiten Vatikanischen Konzils. |
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ISSN: | 0580-1400 |
Contains: | Enthalten in: Münchener theologische Zeitschrift
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