God, Being, and the 'End of Metaphysics': Paul Ricoeur's Hermeneutic Retrieval of Exodux 3:14

This paper responds to the phenomenological critique of ontotheology enacted by Heidegger and developed by Levinas and Marion. It asks the question: is it possible, as these thinkers would claim, to speak of God without any recourse to the language of being? The paper defends Paul Ricœur's stan...

Descrizione completa

Salvato in:  
Dettagli Bibliografici
Autore principale: Artner, Stephen (Autore)
Tipo di documento: Stampa Articolo
Lingua:Inglese
Verificare la disponibilità: HBZ Gateway
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Pubblicazione: 2025
In: Münchener theologische Zeitschrift
Anno: 2025, Volume: 76, Fascicolo: 2, Pagine: 214-227
(sequenze di) soggetti normati:B Ricœur, Paul 1913-2005 / Bibel. Exodus 3,14 / Dio / Essere / Metafisica
Notazioni IxTheo:AB Filosofia delle religioni
HB Antico Testamento
KAJ Età contemporanea
NBC Dio
VA Filosofia
Altre parole chiave:B Polysemy
B Metaphysics
B open spaces
B Self-disclosure
B God

MARC

LEADER 00000caa a22000002c 4500
001 1927864070
003 DE-627
005 20251112144709.0
007 tu
008 250610s2025 xx ||||| 00| ||eng c
035 |a (DE-627)1927864070 
035 |a (DE-599)KXP1927864070 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a eng 
084 |a 0  |a 1  |2 ssgn 
100 1 |a Artner, Stephen  |e VerfasserIn  |4 aut 
245 1 0 |a God, Being, and the 'End of Metaphysics'  |b Paul Ricoeur's Hermeneutic Retrieval of Exodux 3:14 
264 1 |c 2025 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a ohne Hilfsmittel zu benutzen  |b n  |2 rdamedia 
338 |a Band  |b nc  |2 rdacarrier 
520 |a This paper responds to the phenomenological critique of ontotheology enacted by Heidegger and developed by Levinas and Marion. It asks the question: is it possible, as these thinkers would claim, to speak of God without any recourse to the language of being? The paper defends Paul Ricœur's stance on the matter, namely, that even though the Heideggerian break between God and Being is definitive, nevertheless it is impossible to fully escape the language of Being when speaking of God. And yet in the face of the Heideggerian critique, Being must be understood in new ways. The conjunction of God and Being was an event in history enacted by the Septuagint translation of Exodus 3:14 from Hebrew into Greek, thereby yoking together Hebrew revelation with Hellenic metaphysics. Mindful of the Heideggerian and Levinasian critique, one must take care not to limit the divine name by applying an abstracting Greek metaphysics onto it, but on the contrary let the divine self-revelation in the Hebrew text add further layers to the already rich semantic field of meaning contained in the Greek notion of being. Thus, the death of the metaphysical God through Nietzsche, Heidegger, Levinas, and Marion has in fact opened up the space for a hermeneutic retrieval of the Hebraic hyh that will continue to add new meaning to the polysemy of being for as long as Exodus 3:14 is still read. 
520 |a Dieser Beitrag versteht sich als Antwort auf jene phänomenologisch grundierte Kritik der Ontotheologie, die von Heidegger vorgetragen und von Levinas und Marion aufgegriffen worden ist. Ist es möglich, wie diese Denker behaupten würden, von Gott zu sprechen, ohne auf die Sprache des Seins zurückzugreifen? Es soll der Standpunkt Paul Ricœurs verteidigt werden, dass der heideggersche Bruch zwischen Gott und Sein zwar endgültig, es aber dennoch unmöglich ist, in der Rede von Gott der Sprache des Seins völlig zu entkommen. Angesichts der heideggerschen Kritik muss die Rede vom Sein auf neue Weise verstanden werden. Die Verquickung von Gott und Sein war ein historisches Ereignis, das durch die Septuaginta-Übersetzung von Exodus 3,14 und die Zusammenblendung von hebräischer Offenbarung und hellenischer Metaphysik initiiert wurde. In Anbetracht der heideggerschen und levinasianischen Kritik ist darauf zu achten, den göttlichen Namen nicht durch eine abstrakte griechische Metaphysik zu verkennen, sondern im Gegenteil die im Hebräischen artikulierte göttliche Selbstoffenbarung durch weitere Schichten des bereits an sich reichhaltigen semantischen Bedeutungsfeldes des griechischen Seinsbegriffs anzureichern. So hat der Tod des metaphysischen Gottes durch Nietzsche, Heidegger, Levinas und Marion in der Tat den Raum für eine hermeneutische Wiedergewinnung des hebräischen hyh eröffnet, die der Polysemie des Seins so lange neue Bedeutung verleihen kann, wie Exodus 3,14 gelesen wird. 
601 |a Metaphysik 
601 |a Hermeneutik 
650 4 |a God 
650 4 |a Metaphysics 
650 4 |a open spaces 
650 4 |a Polysemy 
650 4 |a Self-disclosure 
652 |a AB:HB:KAJ:NBC:VA 
689 0 0 |d p  |0 (DE-588)118600613  |0 (DE-627)079392563  |0 (DE-576)162723253  |2 gnd  |a Ricœur, Paul  |d 1913-2005 
689 0 1 |d u  |0 (DE-588)4337566-2  |0 (DE-627)152294031  |0 (DE-576)211379212  |a Bibel  |2 gnd  |p Exodus  |n 3,14 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4021662-7  |0 (DE-627)104649747  |0 (DE-576)208939261  |2 gnd  |a Gott 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4054329-8  |0 (DE-627)106163132  |0 (DE-576)209108266  |2 gnd  |a Sein 
689 0 4 |d s  |0 (DE-588)4038936-4  |0 (DE-627)106230220  |0 (DE-576)209032545  |2 gnd  |a Metaphysik 
689 0 |5 (DE-627) 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Münchener theologische Zeitschrift  |d St. Ottilien : EOS-Verl. Erzabtei St. Ottilien, 1950  |g 76(2025), 2, Seite 214-227  |w (DE-627)129474339  |w (DE-600)203039-1  |w (DE-576)014852195  |x 0580-1400  |7 nnas 
773 1 8 |g volume:76  |g year:2025  |g number:2  |g pages:214-227 
951 |a AR 
BIB |a 1 
BIR |a 29003014_29003014  |b biblesearch 
ELC |b 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 4732846157 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1927864070 
LOK |0 005 20251112144709 
LOK |0 008 250610||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo 
LOK |0 936ln  |0 1442044128  |a HB 
LOK |0 936ln  |0 1442051507  |a NBC 
LOK |0 936ln  |0 1442053844  |a VA 
LOK |0 936ln  |0 1442042990  |a AB 
LOK |0 936ln  |0 1442044640  |a KAJ 
ORI |a TA-MARC-ixtheoa001.raw 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Being,God,God,Metaphysics,Prima philosophia 
STB 0 0 |a Dieu,Dieu,Métaphysique,Être,Essence,Essence 
STC 0 0 |a Dios,Dios,Metafísica,Ser 
STD 0 0 |a Dio,Dio,Essere,Metafisica 
STE 0 0 |a 存有,形而上学,神,神,上帝,上帝 
STF 0 0 |a 存有,形而上學,神,神,上帝,上帝 
STG 0 0 |a Deus,Deus,Metafísica,Ser 
STH 0 0 |a Бог (мотив),Бог,Метафизика,Существование 
STI 0 0 |a Ύπαρξη,Θεός (μοτίβο),Θεός,Μεταφυσική 
SUB |a BIB  |a REL 
SYG 0 0 |a Ricoeur, Paul,1913-2005,Ricoeur, P.,1913-2005,Rikër, Pol',1913-2005,Lü-ko-erh,1913-2005,Li-k'o, Pao-lo,1913-2005,Ricoeurs, Paul,1913-2005,Ricœr, Paul,1913-2005,ريكور، بول,1913-2005 , Playing God , Prima Philosophia