The Wave-like Motion of the »Song of the Sea« (Ex 15,1–18) and the People of Israel as a Worshipping Community
It is argued that, from a thematic point of view, the »Song of the Sea« (Ex 15,1–18) has a linearly alternating design, a wave-like motion: explicit praises of God alternate with portrayals of the fate of the enemies. This design coincides with a pattern of linearly alternating verbal recurrences. T...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
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Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2016
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In: |
Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Year: 2016, Volume: 128, Issue: 1, Pages: 49-63 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Poetry
/ Bible. Exodus 15,1-18
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IxTheo Classification: | HB Old Testament |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | It is argued that, from a thematic point of view, the »Song of the Sea« (Ex 15,1–18) has a linearly alternating design, a wave-like motion: explicit praises of God alternate with portrayals of the fate of the enemies. This design coincides with a pattern of linearly alternating verbal recurrences. The design is also supported by a strict regularity in terms of cantos and strophes: vv. 1–2.3–5 | 6–8.9–10 | 11–13.14–16b | 16c–18 > A.B|A’.B’|A’’.B’’|A’’’ > 3.3 | 3.3 | 3.3 | 3 > 6.6.6.3 lines of poetry. The staircase parallelism of vv. 6, 11a–b and 16c–d highlights the opening lines of the second, third and fourth canto. The concluding Canto IV represents the dénouement of the hymn. Le »Chant de la Mer« Ex 15,1–18 est divisé en quatre cantos: v. 1–5, 6–10, 11–16b, 16c–18. Alternativement les cantos glorifient Dieu (v. 1–2, 6–8, 11–13, 16c–18) et dépeignent la chute des ennemis (v. 3–5, 9–10, 14–16b). Ce dessin est corroboré par de nombreuses répétitions verbales. Les Cantos I–III consistent en six vers (bicola et tricola), le Canto IV consiste en trois vers: v. 1–2.3–5 | 6–8.9–10 | 11–13.14–16b | 16c–18 > A.B|A’.B’|A’’.B’’|A’’’ > 3.3 | 3.3 | 3.3 | 3 > 6.6.6.3 vers. Les parallélismes graduels de v. 6, 11a–b et 16c–d marquent le commencement des Cantos II, III et IV. Le canto final (v. 16c–18) représente l’apogée et le dénouement de l’hymne. Das Meerlied Ex 15,1–18 gliedert sich in vier Cantos: V. 1–5, 6–10, 11–16b, 16c–18. Die Cantos heben jeweils an mit dem Lobpreis JHWHs (V. 1–2, 6–8, 11–13, 16c–18) und schließen mit Schilderungen des Unterganges der ägyptischen Heeresmacht (V. 3–5, 9–10, 14–16b). Die Cantos I–III bestehen aus je sechs poetischen Zeilen (Bikola und Trikola), Canto IV aus drei. Das strophische Gefüge wird durch zahlreiche Wortwiederholungen in linear abwechselnder Position (responsio) untermauert: V. 1–2.3–5 | 6–8.9–10 | 11–13.14–16b | 16c–18 > A.B|A’.B’|A’’.B’’|A’’’ > 3.3 | 3.3 | 3.3 | 3 > 6.6.6.3 Zeilen. Die Stufenparallelismen von V. 6, 11a–b und 16c–d markieren die Eröffnungszeilen der Cantos II, III und IV. Der abschließende Canto IV ist Höhepunkt und Abschluss des Hymnus. |
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ISSN: | 1613-0103 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zaw-2016-0006 |