Der Vorwurf des Tempelraubs in Röm 2,22b und seine politischen Hintergründe
Paul accuses a fictive Jewish interlocutor in Rom 2,22b, claiming that he, although abhorring idols, commits temple robbery. The present article argues that Paul here alludes to traditions pertaining to the prehistory of measurements taken by Tiberius against Jews in Rome in 19 AD: According to Jose...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2018
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In: |
Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2018, Volume: 109, Issue: 1, Pages: 101-117 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Bible. Römerbrief 2,22b
/ Temple
/ Robbery
/ Josephus, Flavius 37-100
/ Vatican Palace
/ Scandal
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IxTheo Classification: | HC New Testament TB Antiquity |
Further subjects: | B
Isis
Josephus
Juden in Rom
Jüdische Inschriften in Rom
Römerbrief
Tempelraub
Tiberius (Kaiser)
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Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | Paul accuses a fictive Jewish interlocutor in Rom 2,22b, claiming that he, although abhorring idols, commits temple robbery. The present article argues that Paul here alludes to traditions pertaining to the prehistory of measurements taken by Tiberius against Jews in Rome in 19 AD: According to Josephus, AntXVIII 81–84, a Jew claiming to be a teacher of the law persuaded a lady belonging to Roman nobility to donate money for the temple, which he and his companions then embezzled. Josephus narrates this incident along with gossip pertaining to similar events among the worshippers of Isis. We can assume that the juxtaposition of scandalous stories about both the cult of Isis and Judaism witnessed by Josephus is traditional– and might be presupposed in Rom 2,22b. Paulus wirft einem fiktiven jüdischen Gesprächspartner in Röm 2,22b vor, dass dieser zwar Götzenbilder verabscheue, dabei aber Tempelraub begehe. Der vorliegende Artikel sieht hier eine Anspielung an Vorfälle in Rom, die der Vertreibung der Juden durch Tiberius im Jahre 19 n. Chr. vorausgingen. Josephus berichtet in AntXVIII 81–84 von einem Juden, der sich zusammen mit anderen als Schriftgelehrter ausgab und Spenden einer reichen römischen Dame für den Tempel in Jerusalem unterschlug. Zuvor berichtet er (mit etwas mehr Lust am Erzählen) von einem Skandal um den Kult der Isis in Rom, der Maßnahmen des Tiberius gegen den Kult der Isis auslöste. Auch bei anderen antiken Historikern stehen Strafaktionen des Tiberius gegen Anhänger der Isis und Juden nebeneinander; sie bildeten offenbar einen Erzählzusammenhang, den Paulus hier aufnimmt: Ein Jude, der sich über die betreffenden Vorfälle um Isis mokiert, hat wenig Grund, sichdabei allzu sicher zu fühlen, denn seine eigenen Leute haben sich etwa gleichzeitigauf skandalöse Weise gegenden Tempel in Jerusalem vergangen. |
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ISSN: | 1613-009X |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/znw-2018-0005 |