Jakobus und Paulus über das Innere des Menschen und den Ursprung seiner ethischen Entscheidungen

Pauline Anthropology has long been seen as the key to the quest for the human being in New Testament theology. But there are other concepts in ancient Roman and early Jewish religious-philosophical thinking that deserve our attention in this regard. Exegetical analyses of James 1.2-18 and 3.13-18 po...

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Main Author: Niebuhr, Karl-Wilhelm 1956- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Published: Cambridge Univ. Press [2016]
In: New Testament studies
Year: 2016, Volume: 62, Issue: 1, Pages: 1-30
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Jakobusbrief 1,2-18 / Bible. Jakobusbrief 3,13-18 / Wisdom / Epictetus 50-130 / Romans / Human image
IxTheo Classification:HB Old Testament
HC New Testament
NBE Anthropology
VA Philosophy
Further subjects:B Romans 5-8
B Wisdom of Solomon
B James
B inner human being
B Epictetus
B Anthropology
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:Pauline Anthropology has long been seen as the key to the quest for the human being in New Testament theology. But there are other concepts in ancient Roman and early Jewish religious-philosophical thinking that deserve our attention in this regard. Exegetical analyses of James 1.2-18 and 3.13-18 point to a view of the human being that traces the ability to do what is good back to God's working within and his bestowal of wisdom. Surveys of ethical passages in the Wisdom of Solomon and Epictetus indicate that the origin of ethical decisions can be understood in psychological as well as religious terms. In the light of such anthropological discourses the Pauline argument about the human being in Romans 5-8 can be seen from a new perspective.
Die Frage nach dem Menschen wird im Rahmen neutestamentlicher Theologie stark durch die paulinische Anthropologie bestimmt. Demgegenüber verdienen auch andere anthropologische Konzeptionen im Neuen Testament und seiner Umwelt Aufmerksamkeit. In der Analyse von Jak 1,2-18; 3,13-18 erschließt sich ein Menschenbild, das die Fähigkeit zum Tun des Guten auf Gott zurückführt, der auf das Innere des Menschen einwirkt und ihm Weisheit schenkt. Zwei exemplarische Konzeptionen hellenistisch-jüdischer und römischer popularphilosophischer Ethik (Sapientia Salomonis, Epiktet) zeigen, wie die Frage nach den Willensentscheidungen im Menschen im Umfeld des Neuen Testaments psychologisch analysiert und religiös interpretiert werden konnte. Die paulinische Argumentation über den Menschen in Röm 5-8 lässt sich in solche anthropologischen Diskurse einordnen und in neuer Beleuchtung erfassen.
ISSN:1469-8145
Contains:Enthalten in: New Testament studies
Persistent identifiers:DOI: 10.1017/S0028688515000363