Neutestamentlicher Kanon, christliche Apokryphen und antik-christliche Erinnerungskulturen
Is Christianity a religion of (canonical) books or a religion of memories'? What role did the books that would eventually become canonical play in various early Christian contexts? This article explores the history of the canon, especially in relation to early Christian landscapes' and...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
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Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
[2016]
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In: |
New Testament studies
Year: 2016, Volume: 62, Issue: 4, Pages: 588-609 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
New Testament
/ Canon
/ Apocrypha
/ Church
/ Collective memory
/ Stätte
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IxTheo Classification: | AD Sociology of religion; religious policy HC New Testament KAB Church history 30-500; early Christianity |
Further subjects: | B
New Testament Canon
B Christian Apocrypha B landscapes of memory |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | Is Christianity a religion of (canonical) books or a religion of memories'? What role did the books that would eventually become canonical play in various early Christian contexts? This article explores the history of the canon, especially in relation to early Christian landscapes' and places of memory'. The role of canonical' and so-called apocryphal' writings in the construction and development of these places of memory' is discussed. It is argued that instead of labelling the latter works apocryphal', it would be better to call them useful for the church'. Die Erforschung der Geschichte des neutestamentlichen Kanons konzentriert sich üblicherweise auf die Geschichte seiner Entstehung und Durchsetzung. Welche Rolle jedoch spielte der neutestamentliche Kanon bzw. spielten die Bücher, aus denen er sich zusammensetzt, in verschiedenen Lebenskontexten antiker Christen, von denen viele nicht oder kaum lesen konnten oder wenigstens kaum Zugang zu Büchern hatten? Der vorliegende Beitrag greift die Vorstellung kollektiver Erinnerung (M. Halbwachs) auf. Am Beispiel von Berichten antiker Palästinapilger sowie anhand spätantiker Apostelerzählungen (Akten des Philippus, Akten des Barnabas sowie Titusakten) wird gezeigt wie Erzählungen, schriftlich niedergelegte, darunter auch kanonisch gewordene Texte, konkrete Orte, daran gebundene Rituale sowie weitere Medien komplex verknüpfte und sich dynamisch ändernde Erinnerungslandschaften (P. Nora) bilden können, die für das Verständnis des antiken Christentums als einer Religion bzw. eines Kults nicht nur des Buches, sondern auch als einer Religion kollektiver Erinnerungen von hoher Bedeutung sein dürften. |
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ISSN: | 1469-8145 |
Contains: | Enthalten in: New Testament studies
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1017/S0028688516000229 |