Der politische Jesus: die Jesusbewegung zwischen Gottesherrschaft und Imperium Romanum
Der Artikel klärt zunächst wichtige Voraussetzungen für die Frage nach einem „politischen Jesus“. Er untersucht dann die politischen Implikationen der zeitgenössischen Vorstellung von der Königsherrschaft Gottes, die im Zentrum der Botschaft Jesu steht. Zu den politischen Institutionen seiner Zeit ä...
Main Author: | |
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Format: | Print Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
2013
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In: |
Münchener theologische Zeitschrift
Year: 2013, Volume: 64, Issue: 2, Pages: 174-194 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Jesus Christus
/ Social criticism
/ Roman Empire
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IxTheo Classification: | HC New Testament TB Antiquity |
Further subjects: | B
Imperialism
B Roman Empire B Politics B Kingdom of God (motif) B Life of Jesus research |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) kostenfrei |
Parallel Edition: | Electronic
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Summary: | Der Artikel klärt zunächst wichtige Voraussetzungen für die Frage nach einem „politischen Jesus“. Er untersucht dann die politischen Implikationen der zeitgenössischen Vorstellung von der Königsherrschaft Gottes, die im Zentrum der Botschaft Jesu steht. Zu den politischen Institutionen seiner Zeit äußert Jesus nur verhüllte Kritik, entwickelt aber Strategien gewaltfreien Widerstands. Jesu Schülergruppe selbst erscheint als Gegen-Gesellschaft zu den herrschenden soziopolitischen Verhältnissen. Erst die direkte Konfrontation mit dem Tempel, dem Machtzentrum in Jerusalem, führt zu Jesu Tod. At the outset, the article clarifies relevant presuppositions for the quest for a „political Jesus“. Then it examines political implications of the contemporary idea of the Kingdom of God, which builds the centre of Jesus’ proclamation. Referring to the political institutions of his time, Jesus voiced only hidden criticism, but aims at developing strategies of non-violent resistance. The group built of Jesus’ disciples is appearing in itself as alternative society to the prevalent socio-political circumstances. Only his direct confrontation with the temple in Jerusalem as pivotal place of power leads to the death of Jesus. |
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Item Description: | Literaturverzeichnis: Seite 191-194 |
ISSN: | 0580-1400 |
Contains: | Enthalten in: Münchener theologische Zeitschrift
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Persistent identifiers: | HDL: 10900/90836 |