Maßarbeit im Markus-Aufbau: stichometrische Analyse und theologische Interpretation ; Teil 2

Mark’s Gospel is structured analogous to an ancient tragedy. An elaborate formal disposition can be reconstructed by means of stichometry. Prologue (1:1-13) and epilogue (16:1-8) are framing five “acts”: 1:14-3:6; 3:7-8:21; 8:22-10:45; 10:46-13:37; 14:1-15:47. By using a “stichos” of 15 syllables (t...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Lang, Friedrich Gustav 1942-2022 (Author)
Format: Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2009
In: Biblische Notizen
Year: 2009, Volume: 141, Pages: 101-115
Standardized Subjects / Keyword chains:B Mark / Stichometry
IxTheo Classification:HC New Testament
Further subjects:B Textual criticism
B Meter
B Mark
Description
Summary:Mark’s Gospel is structured analogous to an ancient tragedy. An elaborate formal disposition can be reconstructed by means of stichometry. Prologue (1:1-13) and epilogue (16:1-8) are framing five “acts”: 1:14-3:6; 3:7-8:21; 8:22-10:45; 10:46-13:37; 14:1-15:47. By using a “stichos” of 15 syllables (the ancient standard measure of Greek prose) the total size amounts of 48x34 = 1632 stichoi; the Galilee-section (1:14-8:21) and the Judea-section (10:1-16:8) e.g. each comprise exactly 21x34 = 714. The tabulated outline reveals several concentric structures and proportions of the golden mean. This shows literary ambitions. The author (John Mark?) seems theologically very sophisticated when he distinguishs between “Christ” (King of Jews) and “Son of God” (universal lordship), between pre-Easter “Beginning of the Gospel” and “Gospel” proper which was proclaimed on Easter morning. Through relecture Galilee becomes the place where the Risen One appears.
Der Markus-Aufbau ist äußerst kunstvoll gestaltet: inhaltlich analog einer antiken Tragödie, formal mit ausgefeilter, stichometrisch rekonstruierbarer Disposition. Prolog (1,1-13) und Epilog (16,1-8) rahmen fünf „Akte“: 1,14-3,6; 3,7-8,21; 8,22-10,45; 10,46-13,37; 14,1-15,47. Mit dem 15-Silben-Stichos als Maßzeile beträgt der Umfang insgesamt 48x34 = 1632 Stichoi; davon entfallen z.B. auf Galiläa (1,14-8,21) und Judäa (10,1-16,8) jeweils genau 21x34 = 714. Die Gliederung in Tabellenform zeigt im Einzelnen vielfach Ringkompositionen sowie Proportionen des Goldenen Schnitts, was literarischen Anspruch erkennen lässt. Theologisch höchst reflektiert unterscheidet der Autor (Johannes Markus?) zwischen Christus (König Israels) und Gottessohn (universale Herrschaft), zwischen vorösterlichem „Anfang des Evangeliums“ und österlichem „Evangelium“, wobei Galiläa – via relecture – zum Ort der Ostererscheinungen wird..
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen