Kontrastierung und Überblendung: Strategien der Rauminszenierung in der Narration der Johannesoffenbarung = Contrasting and crossfading : strategies for constructing space within the narration of John’s Apocalypse
Within the book of Revelation Babylon, the great whore (Rev 17–18), and the heavenly Jerusalem (Rev 21:9–22:5) are consequently drafted as counter images. The contrast of the two symbolic entities can be attested as purposeful just with regard to narrative space, spatial construction and the various...
Subtitles: | Contrasting and crossfading |
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Main Author: | |
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
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Published: |
Universität Wien, Katholisch-Theologische Fakultät, Institut für Bibelwissenschaft
2017
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In: |
Protokolle zur Bibel
Year: 2017, Volume: 26, Issue: 2, Pages: 115-135 |
IxTheo Classification: | HC New Testament |
Further subjects: | B
Space
B Bible. Apostelgeschichte 17 B Narrative Space B Bible. Apostelgeschichte 21 B Rev 11, 1–2 B Book of Revelation / Apocalypse of John B Bible. Apostelgeschichte 22 B Rev 14, 1–5 B Bible. Apostelgeschichte 20 B Rev 20, 7–10 B Revelation B Narrative theory B Rev 17–18 B narrative technique B Rev 21–22 B Bible. Apostelgeschichte 18 |
Online Access: |
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Summary: | Within the book of Revelation Babylon, the great whore (Rev 17–18), and the heavenly Jerusalem (Rev 21:9–22:5) are consequently drafted as counter images. The contrast of the two symbolic entities can be attested as purposeful just with regard to narrative space, spatial construction and the various references to spatial aspects in these visions. At the same time crossfading is assessable as a narrative factor not only for the textual location of John, the visionary, but also for the contents presented in the visions themselves and can be recognized as an expression of different perspectives on reality. Texts like Rev 14:1–5, Rev 20:7–10 and Rev 11:1–2 suggest to consider the technique of contrasting and crossfading as a comprehensive strategy for constructing space within the narration of John’s apocalypse. In terms of narratology then this affects the question about consistency of the textual presentation of space, in terms of interpretation it particularly provides arguments for an understanding of the heavenly Jerusalem in a present eschatological sense. Die Hure Babylon (Offb 17–18) und das himmlische Jerusalem (Offb 21,9–22,5) sind in der Offenbarung des Johannes konsequent als Gegenbilder entworfen. Gerade auch mit Blick auf die Inszenierung des narrativen Raumes und die je unterschiedliche Thematisierung räumlicher Aspekte in den beiden Visionen bestätigt sich die gezielte Kontrastierung der zwei symbolischen Größen. Zugleich kann für die erzählerische Verortung des Sehers Johannes ebenso wie für die präsentierten Visionsinhalte selbst das Moment der Überblendung veranschlagt und als Ausdruck divergierender Perspektiven auf die konkrete Realität verstanden werden. Texte wie Offb 14,1–5, Offb 20,7–10 und Offb 11,1–2 legen nahe, Kontrastierung und Überblendung als weiterreichende Strategien der Rauminszenierung in der Johannesoffenbarung wahrzunehmen. Narratologisch berührt das die Frage konsistenter Raumdarstellung im Text, inhaltlich leistet eine derartige Einschätzung einem Verständnis des himmlischen Jerusalem im Sinne präsentischer Eschatologie Vorschub. |
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ISSN: | 2412-2467 |
Contains: | Enthalten in: Protokolle zur Bibel
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Persistent identifiers: | HDL: 11353/10.602020 |