Das introspektive Ich des Paulus nach Phil 1-3: Ein Entwurf
This article interprets Paul's self-reflections in Phil 1 in light of the most current discourse about the '(introspective) self' in antiquity: it is argued that Paul - in his last letter writing during his final imprisonment (in Rome?) - offers insights into his 'inner self'...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
[2019]
|
In: |
New Testament studies
Year: 2019, Volume: 65, Issue: 3, Pages: 310-331 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Paul Apostle
/ Self-reflection
/ Self-portrayal
/ Autobiography
/ Death
/ Expectation
/ Bible. Philipperbrief 1-3
/ Bible. Römerbrief 7
/ Seneca, Lucius Annaeus, Philosophus -65, Epistulae morales ad Lucilium
|
IxTheo Classification: | HC New Testament VA Philosophy |
Further subjects: | B
Rom 7
B Autobiography B expectatio mortis B Subjectivity B Bible. Philipperbrief 1-3 B Seneca's Epistulae morales B inner self B Individualisation B self-fashioning B Introspection B Paul's letter to the Philippians |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | This article interprets Paul's self-reflections in Phil 1 in light of the most current discourse about the '(introspective) self' in antiquity: it is argued that Paul - in his last letter writing during his final imprisonment (in Rome?) - offers insights into his 'inner self' by construing the reflective mode of introspection. Similar to how ancient philosophers - such as Seneca in his letters - develop introspection when dealing/coping with the expectatio mortis, Paul too, in Phil 1-3, has to respond to his expectation of his pending death. While Phil 1.21-6 - which is to be read in the frame of chapters 1-3 - reflects Paul's situation highly individually and autobiographically, ancient philosophical introspective speaking modes in general tend to remain generic. In its 'autobiographical consolidation' Phil 1.21-6 is also to be seen in a 'contrastive analogy' to Rom 7. Der vorliegende Beitrag deutet die paulinischen Selbstreflexionen in Phil 1 im Lichte des gegenwärtigen Diskurses über das "(introspektive) Ich/Selbst". In seinem letzten brieflichen Schreiben, wohl aus römischer Haft, gibt Paulus wertvolle Einsichten in sein "inneres Ich", indem er den reflexiven Sprachmodus der Introspektion wählt. Antiken Philosophen, die den Denk- und Sprachmodus der Introspektion angesichts der Bewältigung ihrer expectatio mortis wählen, ähnlich muss sich auch Paulus in Phil 1-3 mit der Erwartung seines baldigen Todes auseinandersetzen. Während das introspektive Ich in Phil 1,21-6, das sich im Kontext der Kapitelfolge 1-3 umfassend in seiner Bedeutung erschließt, die Situation des Paulus autobiographisch reflektiert, bleiben die introspektiven Denk- und Sprachmodi im antiken philosophischen Diskurs zumeist generisch. In seiner autobiographischen Verdichtung ist Phil 1,21-6 aber auch in einer kontrastiven Analogie zu Röm 7 zu lesen. |
---|---|
ISSN: | 1469-8145 |
Contains: | Enthalten in: New Testament studies
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1017/S0028688519000043 |