The doubt of the apostles and the resurrection faith of the early church: the post-resurrection appearance stories of the Gospels in ancient reception and modern debate
Warum stellen die Evangelien den auferstandenen Jesus als berührbar dar und in der Lage, zu essen? J. D. Atkins hinterfragt die landläufige Meinung, dass Lukas 24 und Johannes 20 entschuldigende Reaktionen auf Doketismus sind, indem er die Redaktion der Erscheinungserzählungen im Lichte ihrer Rezept...
Summary: | Warum stellen die Evangelien den auferstandenen Jesus als berührbar dar und in der Lage, zu essen? J. D. Atkins hinterfragt die landläufige Meinung, dass Lukas 24 und Johannes 20 entschuldigende Reaktionen auf Doketismus sind, indem er die Redaktion der Erscheinungserzählungen im Lichte ihrer Rezeption durch frühe Doketisten und Kirchenväter erneut untersucht. In this work, J. D. Atkins employs a combination of reception-history analysis and redaction criticism to challenge modern theories that Luke 24 and John 20 are apologetic responses to incipient docetism. He subjects second-century parallels used to support these theories to the same redaction-critical scrutiny as the Gospels and finds that the editorial and apologetic concerns of the evangelists differ fundamentally from those of antidocetic writers: neither Luke nor John aims to prove the physicality of the resurrection. Both instead draw attention to the fulfilment of prophecy. The author also argues that the apostles' doubt was not an apologetic device and that the bodily demonstrations of touching and eating predate docetism. Early docetists appeal to the Gospels as apostolic testimony but insist on a non-literal hermeneutic in which Christ performs physical actions »in appearance only.« |
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Item Description: | "This monograph is a slightly revised and expanded version of the doctoral dissertation that I submitted in August 2017 to the faculty of Marquette University" - Acknowledgments |
ISBN: | 3161581660 |
Persistent identifiers: | DOI: 10.1628/978-3-16-158166-3 |