Wer spricht?: die Redeeinleitungen im Thomasevangelium
The Gospel of Thomas (GThom) is a collection of sayings, most of which come with the stereotypical introduction ‘Jesus said: …’ The GThom thus looks like a loose collection of disparate material. However, several sayings in the collection are introduced by ‘He said: …’, thus omitting explicit refere...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Cambridge Univ. Press
2022
|
In: |
New Testament studies
Year: 2022, Volume: 68, Issue: 3, Pages: 294-309 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Gospel of Thomas
/ Sayings
/ Introduction
/ Story
/ Memory
/ Nag Hammadi Texts
|
IxTheo Classification: | BF Gnosticism KAB Church history 30-500; early Christianity |
Further subjects: | B
inquit formula
B sayings collection B Gospel of Thomas B Narrative B Memory B Nag Hammadi |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | The Gospel of Thomas (GThom) is a collection of sayings, most of which come with the stereotypical introduction ‘Jesus said: …’ The GThom thus looks like a loose collection of disparate material. However, several sayings in the collection are introduced by ‘He said: …’, thus omitting explicit reference to Jesus as the speaker. This points to greater (narrative) coherence: when the speaker's name is missing in a logion, the logion depends on the surrounding context and ceases to be a self-contained unit. This article views the GThom as a sayings collection on the way to becoming a literary composition titled ‘The Gospel according to Thomas’., German abstractDas Thomasevangelium (EvThom) ist eine Sammlung von Jesusworten (Logien). Die meisten davon werden stereotyp eingeleitet mit ‚Jesus sagte: …‘ Dadurch erscheint das Thomasevangelium wie eine lockere Sammlung. Bei einigen Logien lautet die Einleitung aber nur ‚Er sagte: …‘; Jesus wird nicht ausdrücklich als Sprecher genannt. Somit sind diese Logien keine in sich geschlossenen Einheiten mehr; sie sind auf den umgebenden Kontext angewiesen, um die Identität des Sprechers zu klären. Die Sammlung weist an diesen Stelle größere narrative Kohärenz auf. In diesem Artikel wird das Thomasevangelium als eine Logiensammlung betrachtet, die auf dem Weg dazu ist, eine literarische Komposition zu werden - das ‚Evangelium nach Thomas‘. |
---|---|
ISSN: | 1469-8145 |
Contains: | Enthalten in: New Testament studies
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1017/S0028688522000042 |