King Zedekiah’s Release of Slaves for the Strategic Harmony of a Besieged Jerusalem (Jer 34)
King Zedekiah of Judah’s covenant to release Hebrew slaves during the siege of Jerusalem by the Babylonians in 588/587 and Jeremiah’s idealistic denunciation of the reclaiming of those slaves in Jer 34 has been the subject of interesting scholarly debate. For all the proposed foreign and intra-Bibli...
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2023
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In: |
Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Year: 2023, Volume: 135, Issue: 2, Pages: 278-283 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Jeremiah Prophet ca. 600 BC
/ Victory
/ Bible. Jeremia 34
/ Babylon
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IxTheo Classification: | HB Old Testament HD Early Judaism |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | King Zedekiah of Judah’s covenant to release Hebrew slaves during the siege of Jerusalem by the Babylonians in 588/587 and Jeremiah’s idealistic denunciation of the reclaiming of those slaves in Jer 34 has been the subject of interesting scholarly debate. For all the proposed foreign and intra-Biblical parallels, the policy was purely pragmatic and can be understood as a recognizable strategy from ancient texts that recommend procedures during a siege. Therefore when the siege is temporarily lifted, the policy is reversed. Das Abkommen des judäischen Königs Zedekiah zur Freilassung hebräischer Sklaven während der Belagerung Jerusalems durch die Babylonier 588/587 sowie Jeremias idealistische Anprangerung der späteren Rückforderung eben dieser Sklaven in Jer 34 ist Gegenstand einer spannenden Forschungsdebatte. Für alle vorgeschlagenen außer- oder innerbiblischen Parallelen lässt sich das politische Vorgehen vor dem Hintergrund antiker Texte, die bestimmte Strategien für einen Belagerungszustand empfehlen, als rein pragmatisch verstehen. Wird der Belagerungszustand nun zeitweise aufgehoben, so wird auch das politische Vorgehen entsprechend zurückgesetzt. L’engagement du roi de Juda, Sédécias, de libérer les esclaves hébreux pendant le siège de Jérusalem par les Babyloniens en 588/587 et la dénonciation idéaliste par Jérémie de la récupération de ces esclaves en Jr 34 ont fait l’objet d’un débat académique intéressant. Pour tous les parallèles littéraires proche-orientaux et intra-bibliques proposés, la politique du renvoi est purement pragmatique et peut être comprise comme une stratégie reconnaissable dans les textes anciens qui recommandent des procédures pendant un siège. Par conséquent, lorsque le siège est temporairement levé, la politique est inversée. |
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ISSN: | 1613-0103 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zaw-2023-2007 |