Die Gestalt des Gottesknechtes bei Hermann Cohen

In his late work Religion of Reason Out of the Sources of Judaism (1919), Hermann Cohen, the founder of the Marburg school of Neo-Kantianism, interprets the figure of the Suffering Servant (Isaiah 53) in a way that contradicts the letter of the biblical text. Although the Hebrew text as well as the...

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Bibliographic Details
Authors: Fieger, Michael 1959- (Author) ; Roesner, Martina 1973- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [publisher not identified] 2023
In: Vulgata in dialogue
Year: 2023, Volume: 7, Pages: 1-8
Standardized Subjects / Keyword chains:B Cohen, Hermann 1842-1918 / Philosophy of history / Messianism / Neo-Kantianism / Bible. Jesaja 53
IxTheo Classification:TK Recent history
VA Philosophy
Online Access: Volltext (kostenfrei)
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Description
Summary:In his late work Religion of Reason Out of the Sources of Judaism (1919), Hermann Cohen, the founder of the Marburg school of Neo-Kantianism, interprets the figure of the Suffering Servant (Isaiah 53) in a way that contradicts the letter of the biblical text. Although the Hebrew text as well as the LXX and the Vulgate clearly express the thought that the Suffering Servant carries the sins of others, Cohen criticizes this idea of vicarious atonement in the name of Kantian ethics, where ethical responsibility for one’s actions can never be delegated. Moreover, he develops the thesis that the messiah is in no way, shape or form a concrete person but just an idea that realizes itself through a gradual historical progress towards the ideal of an ethical humanity.
In seinem Spätwerk Religion der Vernunft aus den Quellen des Judentums (1919) deutet der Marburger Neukantianer Hermann Cohen die Gestalt des leidenden Gottesknechts in Jesaja 53 in einer Weise, die dem Wortlaut des biblischen Textes widerspricht. Obwohl im hebräischen Text wie auch in der Septuaginta und der Vulgata ausdrücklich die Rede davon ist, dass der Gottesknecht die Sünden der anderen auf sich nimmt, bestreitet Cohen diesen Gedanken der stellvertretenden Sühne unter Verweis auf das kantische Prinzip der Nichtvertretbarkeit der ethischen Verantwortung für das eigene Handeln. Darüber hinaus entwickelt er den Gedanken, dass der Messias ganz generell keine konkrete Person, sondern nur eine Idee sei, die sich im Laufe der Geschichte durch die immer umfassendere Umsetzung eines ethischen Menschheitsideals verwirklicht.
ISSN:2504-5156
Contains:Enthalten in: Vulgata in dialogue
Persistent identifiers:DOI: 10.25788/vidbor.v7i1.1191