The Early Jewish Abraham Tradition as a Primary Source of Theocentric Universalism in Romans: Paul’s Argument in Rom 4:2–17a; 8:32, and 15:7–12
The Abraham tradition in the Old Testament is considered a source of Pauline universalism. The outstanding contribution made by early Jewish interpretations of Abraham, however, has been largely overlooked to date. Hymnal and liturgical texts of early Judaism provide further background about this ch...
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
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Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2024
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In: |
Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2024, Volume: 115, Issue: 2, Pages: 197-228 |
Further subjects: | B
Boast
B Promise B Consummation B Faith / Faithfulness B Glorification of God B Jews and gentiles B Seed B Inheriting B Works |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | The Abraham tradition in the Old Testament is considered a source of Pauline universalism. The outstanding contribution made by early Jewish interpretations of Abraham, however, has been largely overlooked to date. Hymnal and liturgical texts of early Judaism provide further background about this character. Therefore, three central aspects of the apostle’s theocentric universalism will be discussed: ecclesiological (Rom 4:2-17a), christological-soteriological (8:32), and eschatological (15:7-12). The role that Gen 22 played in Jewish interpretation not only for Rom 8:32, but also for Rom 4, which has hardly been considered or discussed in detail to date, will be central. The Abraham tradition is also in the background in Rom 15:7-12 and 13, which is sometimes seen as the sum of Romans. Read in this context, a new approach to solving the linguistic problem of 15:8-9, which is often perceived as difficult, also emerges. Die alttestamentliche Abrahamüberlieferung gilt als eine Quelle des paulinischen Universalismus. Dabei ist bislang jedoch weitgehend der überragende Beitrag übersehen worden, den die frühjüdische Abrahamdeutung dazu leistet. Ein weiterer Hintergrund sind hymnische und liturgische Texte des Frühjudentums. Dies wird hier für die drei zentralen Dimensionen des theozentrischen Universalismus des Apostels entfaltet: ekklesiologisch (Röm 4,2-17a), christologisch-soteriologisch (8,32) und eschatologisch (15,7-12). Dabei tritt die bislang kaum beachtete bzw. kontrovers diskutierte Rolle hervor, die Gen 22 in jüdischer Auslegung nicht nur für Röm 8,32 spielt, sondern auch für Röm 4. Abrahamtradition steht auch in dem gelegentlich als Summe des Römerbriefs verstandenen Abschnitt Röm 15,7-12.13 im Hintergrund. In diesem Kontext gelesen, drängt sich zudem ein neuer Lösungsansatz für das als schwierig empfundene sprachliche Problem von 15,8-9 auf. |
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ISSN: | 1613-009X |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/znw-2024-0012 |