The Symbolic Significance of the Sacrifice of Thanksgiving

According to Leviticus 7:12-15, the sacrifice of thanksgiving involved three kinds of unleavened bread (Lev 7:12), and prohibited anyone from leaving any of its flesh until morning (Lev 7:15). This article proposes that this dual requirement was intended to provide a symbolic link to the Passover me...

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Main Author: Ko, Ming Him (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Published: 2024
In: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Year: 2024, Volume: 136, Issue: 3, Pages: 355-371
Standardized Subjects / Keyword chains:B Thanksgiving sacrifice / Exodus tradition / Passover
IxTheo Classification:HB Old Testament
Further subjects:B Pâque
B Salut
B Passover
B offrande d’action de grâce
B Exodus
B thanksgiving offering
B ungesäuertes Brot
B unleavened bread
B Salvation
B Thanksgiving sacrifice
B Bibel. Levitikus 7,12-15
B Exode
B pains sans levain
B Errettung
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:According to Leviticus 7:12-15, the sacrifice of thanksgiving involved three kinds of unleavened bread (Lev 7:12), and prohibited anyone from leaving any of its flesh until morning (Lev 7:15). This article proposes that this dual requirement was intended to provide a symbolic link to the Passover meal (Exod 12:8-10), which acknowledged God’s salvation of his people from bondage and slavery. This symbolic significance is confirmed through an examination of the use of the term »the sacrifice of thanksgiving« in the Psalter, in which the thanksgiving offering usually serves as a response to God’s rescue from distress and as an expression of praise for God’s salvation. This comparison aids our understanding of the symbolic significance of the thanksgiving offering in relation to the remembrance of the Exodus event.
Nach Levitikus 7,12-15 bestand das Dankopfer aus drei Arten von ungesäuertem Brot (Lev 7,12), und es war verboten, etwas von seinem Fleisch bis zum Morgen übrig zu lassen (Lev 7,15). In diesem Artikel wird vorgeschlagen, dass diese doppelte Anforderung eine symbolische Verbindung zum Passahmahl (Ex 12,8-10) herstellen sollte, bei dem die Errettung des Volkes aus Knechtschaft und Sklaverei durch Gott anerkannt wurde. Diese symbolische Bedeutung wird durch eine Untersuchung der Verwendung des Begriffs »Dankopfer« im Psalter bestätigt, in dem das Dankopfer in der Regel als Antwort auf Gottes Rettung aus der Not und als Ausdruck des Lobes für Gottes Errettung dienen. Dieser Vergleich hilft uns, die symbolische Bedeutung des Dankopfers im Zusammenhang mit dem Gedenken an das Exodusereignis zu verstehen., Selon Lévitique 7,12-15, le sacrifice d’action de grâces comportait trois sortes de pain sans levain (Lv 7,12) et interdisait à quiconque de laisser une partie de sa chair jusqu’au matin (Lv 7,15). Cet article propose que cette double exigence était destinée à fournir un lien symbolique avec le repas de la Pâque (Ex 12,8-10) qui rappelait le salut de Dieu pour son peuple de la servitude et de l’esclavage. Cette signification symbolique est confirmée par l’analyse des usages de l’expression »sacrifice d’action de grâces« dans le Psautier dans lequel l’offrande d’action de grâces sert généralement de réponse à la libération divine de la détresse et d’expression de louange pour l’intervention salutaire de Dieu. Cette comparaison nous aide à comprendre la signification symbolique de l’offrande d’action de grâces en relation avec le souvenir de l’événement de l’Exode.
ISSN:1613-0103
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zaw-2024-3004