Mystic or Sarcastic?: 2 Corinthians 12,2–4 as Feigned Praise of a Super-Apostle

This study puts forward the thesis that the heavenly ascent in 2Cor 12,2-4 is a sarcastic parody of Paul’s Corinthian opponents. This view modifies and combines the minority views of Hans Dieter Betz (1972), that the account is a self-parody, and of Michael D. Goulder (2003), that it is written of s...

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Dettagli Bibliografici
Autore principale: Robinson, Jonathan Rivett (Autore)
Tipo di documento: Elettronico Articolo
Lingua:Inglese
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Pubblicazione: 2025
In: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Anno: 2025, Volume: 116, Fascicolo: 1, Pagine: 73-97
(sequenze di) soggetti normati:B Bibel. Korintherbrief 2. 12,2-4 / Ascensione / Ironia / Sarcasmo / Retorica / Illeismus
Notazioni IxTheo:HC Nuovo Testamento
Altre parole chiave:B 2 Corinthians
B Illeism
B Rhetoric
B Heavenly Ascent
B Irony
B Sarcasm
Accesso online: Volltext (lizenzpflichtig)
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Descrizione
Riepilogo:This study puts forward the thesis that the heavenly ascent in 2Cor 12,2-4 is a sarcastic parody of Paul’s Corinthian opponents. This view modifies and combines the minority views of Hans Dieter Betz (1972), that the account is a self-parody, and of Michael D. Goulder (2003), that it is written of someone other than Paul. Drawing on Matthew Pawlak’s recent work on Paul’s use of sarcasm (2023) and through critical comparison of both Jewish apocalyptic texts and Graeco-Roman use of illeism, the article argues that a sarcastic interpretation of the heavenly ascent not only makes greater rhetorical sense in its immediate context but also resolves problems that the standard interpretation of this ascent creates for Pauline theology.
In dieser Studie wird die These vertreten, dass die Himmelfahrt in 2Kor 12,2-4 eine sarkastische Parodie auf Paulus’ korinthische Gegner darstellt. Diese Ansicht modifiziert und kombiniert die Minderheitsmeinung von Hans Dieter Betz (1972), dass der Bericht eine Selbstparodie sei, und die von Michael D. Goulder (2003), dass er nicht von Paulus, sondern einer anderen Person handle. In Anlehnung an Matthew Pawlaks jüngste Arbeit zu Paulus’ Verwendung von Sarkasmus (2023) und durch einen kritischen Vergleich sowohl mit jüdischen apokalyptischen Texten als auch mit der griechisch-römischen Verwendung von Illeismen entfaltet der Artikel, dass eine sarkastische Interpretation der Himmelfahrt nicht nur im unmittelbaren Kontext rhetorisch sinnvoller erscheint, sondern auch Probleme löst, die die Standardinterpretation der Himmelfahrt für die paulinische Theologie schafft.
ISSN:1613-009X
Comprende:Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/znw-2025-0005