Adam und Romulus: lateinische Dichtung in der Paulusexegese
In New Testament exegesis, quotations from Latin literature of the Early Principate are mostly used as evidence of Roman imperial ideology. This essay aims to show that it is worthwhile to deal more carefully with such literary texts. Horace’s seventh and sixteenth epodes are compared with passages...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
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Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
[2020]
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In: |
Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2020, Volume: 111, Issue: 2, Pages: 227-250 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Romans
/ Adam, Biblical person
/ Romulus, Fictitious character
/ Myth
/ Horatius Flaccus, Quintus 65 BC-8 BC
/ Roman Empire
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IxTheo Classification: | HC New Testament TB Antiquity |
Further subjects: | B
Adam
B Myth B Römerbrief B Roman Empire B Sin B Romulus B Horaz |
Online Access: |
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Summary: | In New Testament exegesis, quotations from Latin literature of the Early Principate are mostly used as evidence of Roman imperial ideology. This essay aims to show that it is worthwhile to deal more carefully with such literary texts. Horace’s seventh and sixteenth epodes are compared with passages from the letter to the Romans. Using the myth of Romulus’ fratricide, Horace expresses his despair during the civil wars. He imagines a fictional rescue by fleeing from Rome to a primeval “pre-lapsarian” paradise. Paul uses the myth of Adam and Eve to portray human captivity under sin from which Christ saves people from all nations. The parallels are not mere coincidence. Neutestamentliche Forschung verwendet Zitate aus der lateinischen Literatur des frühen Prinzipats meistens zur Illustration römischer Herrschaftsideologie. Dieser Aufsatz möchte zeigen, dass es sich lohnt, sorgsamer mit solchen literarischen Texten umzugehen. Dazu werden die siebte und die sechzehnte Epode des Horaz mit Passagen aus dem Römerbrief verglichen. Horaz benutzt den Mythos vom Brudermord des Romulus, um seine Verzweiflung über die Bürgerkriege zum Ausdruck zu bringen. Er imaginiert eine Rettung als Flucht aus Rom in ein urzeitliches, „praelapsarisches“ Paradies. Paulus verwendet den Mythos von Adam und Eva, um die Gefangenschaft unter der Sünde darzustellen, aus der Christus Menschen aus allen Völkern befreit. Die Ähnlichkeiten sind dabei nicht zufällig. |
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ISSN: | 1613-009X |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/znw-2020-0010 HDL: 10.5167/uzh-192064 |