Adam und Romulus: lateinische Dichtung in der Paulusexegese

In New Testament exegesis, quotations from Latin literature of the Early Principate are mostly used as evidence of Roman imperial ideology. This essay aims to show that it is worthwhile to deal more carefully with such literary texts. Horace’s seventh and sixteenth epodes are compared with passages...

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Detalles Bibliográficos
Autor principal: Krauter, Stefan 1973- (Autor)
Tipo de documento: Electrónico Artículo
Lenguaje:Alemán
Verificar disponibilidad: HBZ Gateway
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Publicado: [2020]
En: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Año: 2020, Volumen: 111, Número: 2, Páginas: 227-250
(Cadenas de) Palabra clave estándar:B Bibel. Römerbrief / Adam, Personaje bíblico / Romulus, Figura ficticia / Mito / Horatius Flaccus, Quintus 65 a. C.-8 a. C. / Römisches Reich
Clasificaciones IxTheo:HC Nuevo Testamento
TB Antigüedad
Otras palabras clave:B Adam
B Mito
B Römerbrief
B Romulus
B Horaz
B Römisches Reich
B Pecado
Acceso en línea: Volltext (kostenfrei)
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Descripción
Sumario:In New Testament exegesis, quotations from Latin literature of the Early Principate are mostly used as evidence of Roman imperial ideology. This essay aims to show that it is worthwhile to deal more carefully with such literary texts. Horace’s seventh and sixteenth epodes are compared with passages from the letter to the Romans. Using the myth of Romulus’ fratricide, Horace expresses his despair during the civil wars. He imagines a fictional rescue by fleeing from Rome to a primeval “pre-lapsarian” paradise. Paul uses the myth of Adam and Eve to portray human captivity under sin from which Christ saves people from all nations. The parallels are not mere coincidence.
Neutestamentliche Forschung verwendet Zitate aus der lateinischen Literatur des frühen Prinzipats meistens zur Illustration römischer Herrschaftsideologie. Dieser Aufsatz möchte zeigen, dass es sich lohnt, sorgsamer mit solchen literarischen Texten umzugehen. Dazu werden die siebte und die sechzehnte Epode des Horaz mit Passagen aus dem Römerbrief verglichen. Horaz benutzt den Mythos vom Brudermord des Romulus, um seine Verzweiflung über die Bürgerkriege zum Ausdruck zu bringen. Er imaginiert eine Rettung als Flucht aus Rom in ein urzeitliches, „praelapsarisches“ Paradies. Paulus verwendet den Mythos von Adam und Eva, um die Gefangenschaft unter der Sünde darzustellen, aus der Christus Menschen aus allen Völkern befreit. Die Ähnlichkeiten sind dabei nicht zufällig.
ISSN:1613-009X
Obras secundarias:Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/znw-2020-0010
HDL: 10.5167/uzh-192064